Dag 4 Bayamo - Camagüey - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 4 Bayamo - Camagüey - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 4 Bayamo - Camagüey

Blijf op de hoogte en volg Peter

13 November 2015 | Cuba, Camagüey

Rond de klok van 6.45 staan we op, gaan ontbijten en we vertrekken om 8.00 uur. Eerst gaan we met vierwiel aangedreven auto's de bergen in, want er zitten stukken weg tussen met een hellingspercentage van 45%. Na een klein half uurtje komen we aan het eindpunt van de weg en kunnen we beginnen aan een wandeling naar het voormalige hoofdkwartier waar het rebellenleger van Fidel Castro zich in de jaren 50 voorbereidde. Het blijkt een zware tocht, want het pad is erg slecht begaanbaar vanwege de vele keien en gladde stukken. Gelukkig hebben we van de gids een stok gekregen en deze komt ook regelmatig van pas. Halverwege pauzeren we even bij een oude boerderij, vanwaar Fidel Castro veel hulp heeft gekregen. Een paar mensen besluiten om hier te wachten tot dat we weer terug komen en ik denk een verstandig besluit. Na een zeer pittige wandeling van ongeveer 3 kwartier komen we bij het voormalige hoofdkwartier. Apart om te zien hoe ze het vroeger voor elkaar hebben gekregen en om te staan op de plek waar het allemaal begonnen is. Best bijzonder.
Op de terugweg krijgen we bij de voormalige boerderij nog koffie en thee aangeboden en rond de klok van 13.00 uur zijn we weer terug bij het hotel. Moe maar voldaan en zeker een ervaring rijker! We kunnen nog eerst even lekker douchen, voordat we gaan lunchen en dit is zeker geen overbodige luxe.
Na de lunch vertrekken we naar Camagüey een tocht van ongeveer 230 km, over zeer slechte wegen. Dit zijn voor hier de hoofdwegen, maar voor onze begrippen een geasfalteerd bospad. Na een rit van ongeveer 4 uur komen we aan in ons hotel. We krijgen een welkomstdrankje aangeboden en kunnen daarna gaan eten. Het is inmiddels 22.00 uur en we houden het wel gezien voor vandaag. Ik tik nog even het verslag en rond de klok van 23.15 gaat het licht uit. Morgen weer een nieuwe dag!

• 14 November 2015 - 00:08

Marion:

Check

• 15 November 2015 - 18:35

Britt:

Gaaf! Lijkt me ook de moeite waard om daar eens heen te gaan!