Dag 7 Bocas del Toro - Rita - Reisverslag uit Siquirres, Costa Rica van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 7 Bocas del Toro - Rita - Reisverslag uit Siquirres, Costa Rica van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 7 Bocas del Toro - Rita

Blijf op de hoogte en volg Peter

01 Mei 2015 | Costa Rica, Siquirres

Het is 6.00 uur als we worden gewekt door onze wekker. Vandaag gaan we weer terug naar Costa Rica en we kunnen vanaf 6.30 uur ontbijten en vertrek is gepland om 7.40 uur. We gaan weer te voet naar de boot, die ons om 8.00 uur naar het vaste land brengt en waar de 2 kleine bussen staan te wachten om ons naar de grens te brengen. Alles verloopt heel spoedig, zelfs aan de grens waar we eerst langs de Panamese douane moeten, vervolgens moeten we $4.00 betalen, sinds gisteren zomaar verhoogd met 25% en dan nog even langs de Costaricaanse douane. Helaas hebben we hier pech en moeten we aansluiten in een lange rij. Het werktempo is hier niet zo heel hoog en de zon doet flink zijn best! Na 1.5 uur is ook dit klusje geklaard en hebben we onze noodzakelijke stempel. Yes, we mogen onze "eigen" bus weer in en kunnen vertrekken. We hebben het voordeel dat de klok weer een uur terug mag, dus eigenlijk zijn we nog mooi op tijd. Na 1.5 uur rijden stoppen we bij een klein Frans koffie tentje met heerlijke grote mokken koffie en lekker gebak, dus weer niks te klagen. Zo'n 45 minuten later gaan we weer op weg en kunnen we genieten van de vele mooie uitzichten. Als je ziet in wat voor houten krotten vele mensen hier wonen, begrijp je weer, hoe luxe wij het eigenlijk hebben. Bij ons zou de geit nog een beter onderkomen krijgen.
We rijden ongeveer 2 uur naar onze volgende stop, waar we gaan lunchen. Het is behoorlijk druk op de weg en als ik naar de lucht kijk, voorspelt het niet veel goeds. We zijn nog niet goed en wel in het restaurant en het valt letterlijk met bakken uit de lucht. Een tropische regenbui, maar gelukkig van korte duur, en een 3 kwartier later is het nagenoeg droog. Na een lekkere lunch gaan we op weg naar ons hotel voor vanavond en helaas begint het alweer te regenen, maar we hebben vandaag een reisdag en er eigenlijk weinig last van, behalve dat we minder mooie uitzichten hebben. Ook maar eerst even langs de pinautomaat, want de dollars hebben volgens mij vleugels. De prijzen hier kun je vergelijken met onze eigen, maar de salarissen liggen heel ver onder die van ons. Ik snap dan ook niet hoe de mensen hier kunnen leven van zo'n klein salaris en de hoge prijzen voor de consumptie goederen.
Hier worden de salarissen 2 keer per maand uitbetaald en wel op de 15e en de 30e van de maand. Laten wij het geluk hebben dat het vandaag net de 30e is, en als we aankomen bij de pinautomaat staat er dan ook een heel lange rij wachtende voor ons. We besluiten dan ook om niet achter aan te sluiten en proberen morgen wel ergens geld te pinnen, dat scheelt ons een hele hoop tijd.
Na een kort bezoekje aan de plaatselijke supermarkt rijden we door naar ons hotel. We draaien een kleine onverharde weg in, aan vragen ons af waar we nu weer uitkomen. Het blijkt een oude boerderij, die 8 jaar geleden door een Belg is opgekocht. Aangezien deze man geen verstand had van boeren, heeft hij deze boerderij verbouwd en er een hotel van gemaakt. Werkelijk ongelofelijk hoe geweldig hij dit heeft gedaan, prachtige kamers in een prachtige omgeving. Het lijkt wel een sprookje. De ene kamer is nog mooier dan de andere en een paar mensen hebben wel een hele bijzondere kamer. Helaas is het onmogelijk deze te beschrijven, dit moet je gewoon gezien hebben. Kan me niet herinneren dat we ooit in zo'n prachtig en apart hotel geslapen hebben. Voor het avond eten is een barbecue georganiseerd en ook deze is super verzorgd, hulde aan de uitbaters.
Rond de klok van half 10 is iedereen alweer vertrokken naar zijn kamer en ook wij sluiten de avond rond deze tijd af, maar alweer als laatste, samen met Gerrit en Katinka. Ik maak mijn verslag van vandaag nog even af, want het grootste gedeelte had ik onderweg al gemaakt en ga voor mijn doen zeer vroeg naar bed. Wat zal ik morgen goed uitgerust zijn!
Groeten van ons uit het mooie Costa Rica en voor nu slaap lekker en morgen gezond weer op.

• 01 Mei 2015 - 23:10

Marion:

Weer een drukke reisdag gehad ! Weer ff uitrusten voor de volgende ongewis zeker weer drukke dag ! Ik ga sinds vandaag ook voor 8 dg naar 't buitenland

• 02 Mei 2015 - 07:26

Britt:

Pap, de hes schrieftalent :)
    Leuk um ugge verhaole te leaze!
    Bin beniejd noar alle live verhaole as ge wir truuk ziet!

• 02 Mei 2015 - 07:30

Britt:

Haha oeps!! Zie nu pas dat er foto's bij de verslagen staan!
    dacht dat ik daar normaal ook mail van kreeg maar niet dus!
    Oepsie! Gauw gaan kijken! :)

• 02 Mei 2015 - 09:18

Gerdy:

Gooiendaag saame dus geej heb ein romantisch lang nachtje gehad in ein huul moeii hotelletje..
    Wilma de zuus der inderdaad ein bietje rose roed oet..lekker verschreut..
    Fijn det geej zon sjoene reis hebt geniet der maar met volle teuge van!
    Heej zien weej, zeg maar Peter weer volop aan ut sleure en sleipe met tegels en gele zand..zoedet wee iersdaags..kinne genieten in ut zunke!!