Dag 12 Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 12 Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 12 Havana

Blijf op de hoogte en volg Peter

21 November 2015 | Cuba, Havana

Vanmorgen beginnen we onze dag met een tocht in een oude koloniale paardenkoets. Het is een tocht van ruim 2 uur, waarbij we een typische Cubaanse markt bezoeken en Plaza de la Revolucion, waar vele ministeries zijn gevestigd en waar het hoogste gebouw van Cuba staat. Na deze zeer mooie tocht met vele hoogtepunten worden we uiteindelijk afgezet op Place de San Francisco. Hier maken we eerst een koffiepauze  en vervolgen gaan we via een kleine wandeling naar ons lunchadres op Place de Armas.
Na de lunch hebben we 2 uur vrije tijd in de stad en we verzamelen weer bij het restaurant. Nu krijgen we voor mij persoonlijk een van de hoogtepunten van Havana, we gaan namelijk naar het hotel terug in een oude Amerikaanse auto. Dit moet je een keer beleven, anders heb je niet het gevoel dat je in Cuba bent geweest. Wij hebben het geluk om een cabrio te scoren, namelijk een Chevrolet Bel Air uit 1956. Als ik de deur dicht wil maken krijg ik het verzoek van de bestuurder om dit voorzichtig te doen, ik denk dat hij bang is dat ze er anders een keer uitvalt. Eigenlijk zijn het maar gammele bakken op wielen en de meeste hebben er dan ook een dieselmotor in gemonteerd omdat de brandstof anders niet te betalen is. Ik heb het idee dat het geen originele cabrio is, en als ik de chauffeur hier na vraagt blijkt dit te kloppen. Hij heeft deze cabrio zelf "gebouwd". Al met al zeker een fantastische ervaring om een keer mee te maken en de rit naar het hotel is eigenlijk veel te kort, ik voel me net een gangster uit het verre verleden.
Vanavond is de laatste avond dat we met de hele groep samen zijn en enkele mensen zullen morgen alweer terug naar huis vertrekken. Onze reisleider Jaime heeft nog een afscheidsdiner georganiseerd in een heel leuk restaurant. Iemand uit de groep heeft een paar enveloppen rond laten gaan voor een fooi, voor zowel onze reisleider, alsmede voor onze geweldige chauffeur José. Deze worden hun aangeboden tijdens het diner, onder dankzegging voor hun geweldige bijdrage aan het slagen van deze reis, niets was hun teveel en ik moet zeggen het was een fantastisch team dat een flinke fooi dik en dubbel heeft verdiend!!!!!! Super hoeveel energie beiden in deze reis hebben gestoken, om het ons naar de zin te maken en niks was teveel gevraagd. Bedankt hiervoor.
Na het afscheidsdiner bezoeken we nog hotel Nacional, het beroemdste hotel van Cuba, waar vele prominente gasten hebben overnacht, o.a. Winston Churchill, Charles de Gaulle en Frank Sinatra. Al deze beroemde gasten kun je bewonderen op een van de vele foto's aan de wand. Hierna wandelen we nog even over de Malecón, de boulevard die helemaal parallel loopt met de Atlantische Oceaan. Dit is bij uitstek de "place to be" voor de Cubanen, die in grote getale hier aanwezig zijn.
We nemen nog een afzakkertje in het hotel en sluiten de fantastische rondreis hiermee af.