Dag 9 Santa Clara - Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 9 Santa Clara - Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 9 Santa Clara - Havana

Blijf op de hoogte en volg Peter

13 November 2015 | Cuba, Havana

Na een geweldig ontbijt vertrekken we richting het schiereiland Zapata. Hier bezoeken we de krokodillenfarm van Guama. Onderweg maken we nog een koffiestop bij een kleine dierentuin, waar we eventueel met een slang of krokodil in miniformaat op de foto kunnen. Het enige wat je hier voor moet doen is een paar CUC betalen. Je merkt hoe westelijker we komen, hoe rijker het land is en hoe slimmer de mensen zijn.
Na het bezoek aan de krokodillenfarm maken we een boottocht naar een eilandje waar vroeger Indianen hebben gewoond, en persoonlijk vind ik het een beetje een aanfluiting. De tocht er naar toe en de omgeving zijn wel geweldig en ook hebben we een erg leuke "kapitein". De dames krijgen zelfs allemaal een rode roos van hem en hij laat ons nog een extra stukje zien van de werkelijk schitterende omgeving. Na terugkomst gebruiken we hier nog een lunch en gaan weer met de bus op weg naar Havana. Na een minuut of 10 hebben we een klein probleem met de bus. De temperatuurmeter staat in het rood, maar nadat de chauffeur wat water heeft bijgevuld is dit probleem verholpen. Het grootste gedeelte van de route rijden we over de "snelweg" die ooit is aangelegd door de Russen. Nadat de betrekkingen met Rusland minder werden door de Perestrojka kwam hier een eind aan en is deze nooit meer voltooid. Het is een weg met 3 rijstroken en zeer vele kuilen en gaten.  Onze chauffeur heeft er wel zin in en met een snelheid van 120 km per uur gaat het richting Havana. De ene keer rijden we links, dan weer in het midden of rechts. Dit is afhankelijk van de gesteldheid van de weg en met inhalen gaat het op dezelfde wijze. Al het verkeer maakt ook gebruik van deze weg, of het nu een voetganger, ruiter, tractor of een paard en wagen is, het maakt allemaal niet uit. Soms rijden ze zelfs aan de verkeerde kant van de weg en gaan ze tegen het verkeer in, iets dat hier schijnbaar heel gewoon is.
Als we na een kwartier rijden een andere bus van het bedrijf tegenkomen moeten we even stoppen. Het blijkt dat de accu's van onze bus stuk zijn en de andere chauffeur heeft nieuwe voor ons mee gebracht. In plaats van stoppen aan de kant van de weg stoppen ze gewoon allebei in de middenberm, iets dat wij ons absoluut niet voor kunnen stellen. De accu's worden overgeladen en wij vervolgen onze weg richting Havana.
Aangekomen in het hotel krijgen we de sleutel van onze kamer, maar hier blijkt niets te werken. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk boos word en vind het ver beneden peil. Ik ga meteen naar de receptie voor een andere kamer, en onze reisleider komt me helpen. Op de "nieuwe" kamer klopt ook het een en ander nog niet, maar dit lossen ze meteen op voor zover mogelijk, en ik moet zeggen het is al een hele verbetering. We hebben nu zelfs zeezicht, en een balkon waar de hele bus op kwijt kunnen. We frissen ons op en gaan iets drinken in de hotelbar en gaan daarna met de bus Havana in voor een diner. Dit is netjes geregeld door Jaime onze reisleider en na het diner geeft hij ons zelfs nog een rondleiding door het centrum. Ik moet bekennen dat hem niks teveel is om het ons allemaal naar de zin te maken. Om 23.15 vind iedereen het voldoende voor vandaag en brengt José onze chauffeur op deze reis ons weer terug naar het hotel. Ook onze chauffeur is erg actief en niets is ook hem teveel. Wel noem ik hem al Max, ons Cubaans formule 1 talent, want voor zover ik me kan herinneren is er nog niemand geweest die ons heeft ingehaald en hij is hier zeer creatief in!
Bij aankomst in het hotel nemen we nog even een afzakkertje in de bar en gaan lekker slapen.

• 14 November 2015 - 00:23

Marion:

Zo ff alles bij gelezen, nu kan ik rustig gaan slapen ! Opgevallen in verslagen : veel wandelen, ontbijten , de bar in , weer wandelen en lekker eten!! En geregeld in de bus zitten !Geniet nog ff weekje, en ben weer benieuwd naar de volgende verslagen ! Welterusten !!!!

• 16 November 2015 - 20:30

Britt:

Erg leuk om te lezen! Jammer dat de hotels slecht zijn.
    Hebben jullie eindelijk een goed hotel, is het maar voor 1 nacht en de dag erna komen jullie in zoiets dramatisch terecht. Balen!
    Maar wel een beetje lief blijven voor je medemens pap!
    Gelukkig is het zo goed als mogelijk opgelost :)
    Geniet er nog maar even van, voordat jullie het weten zijn jullie alweer terug!
    Het begint alweer aardig op te schieten!
    Liefs Britt

• 19 November 2015 - 21:17

Gerrit Schoolen:

Hopen dat het bier goed is