Dag 10 Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 10 Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 10 Havana

Blijf op de hoogte en volg Peter

21 November 2015 | Cuba, Havana

Vandaag hebben we een flinke rit voor de boeg, want we bezoeken Viñales. Hier word namelijk tabak verbouwd en worden de beroemde Cuba sigaren gerold. Na een uurtje of 2 rijden komen we aan bij de plaatselijke sigarenboer en zien we hoe de tabaksbladeren worden gedroogd en verbouwd. We hebben een kleine rondleiding en kunnen een klein kopje koffie drinken en sigaren kopen, waarna we onze rit vervolgen. We rijden door de vallei van Viñales, een bijzondere vallei die zich kenmerkt door steile kalksteenformaties of te wel "mogotes" genoemd. We bezoeken een uitzichtpunt en  gaan vervolgens naar de Grot van de Indiaan. Een grot met stalagmieten en stalagtieten, en het laatste gedeelte doen we per boot over de onderaardse rivier.
Inmiddels is het tijd voor de lunch en als blijkt dat dit niet zo vlot verloopt als gepland, word het de hoogste tijd om te vertrekken naar de sigarenfabriek, want om 16.00 uur gaat deze dicht. Gelukkig komen we juist op tijd en zien we nog hoe de echte Cubaanse sigaren worden gerold. Het lijkt een beetje op terug in de tijd voor onze begrippen, maar zeer zeker de moeite waard om te zien hoe deze worden gemaakt. Als we met z'n allen bijna de winkel hebben leeg gekocht, niet alleen met sigaren, maar ook vele flessen Cubaanse rum, gaan we weer verder. Inmiddels is het begonnen met regenen en als we iets verder nog even een rumfabriekje willen bezoeken, moeten we nog een 10 minuten in de bus wachten want het valt letterlijk met bakken uit de hemel, ongelooflijk wat een stortbuien het hier geeft.
Hier proeven we 2 soorten rum en daarna gaan we weer richting Havana. Aangekomen bij het hotel zijn we het er met z'n allen over eens dat het een mooie maar ook drukke dag is geweest. We eten nog een kleinigheid in het hotel en drinken nog een lekkere Cuba Libre waarna we het bed opzoeken. Moe maar zeker voldaan.