Dag 11 Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 11 Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 11 Havana

Blijf op de hoogte en volg Peter

21 November 2015 | Cuba, Havana

Vandaag staat alles on het teken van Havana en Hemingway. We beginnen met een wandeltocht door Havana en lopen eerst langs het museum waar we o.a. de boot zien waarmee Fidel Castro mee van Mexico naar Cuba kwam met zijn medestrijders. Vervolgens lopen we via een van de hoofdstraten van het oude Havana, namelijk Obispo naar het Parque Central. Vele mooie gebouwen sieren dit plein o.a. het Gran Teatro en het Capitolio, een kopie van het Capitool in Washington. Ook het dagelijkse leven van de Cubanen kun je hier mooi zien, en dit is het plaatje zoals wij Cuba voor ogen hebben. Heel veel oude auto's, prachtig gerestaureerd of in zeer slechte staat, de fietstaxi, oude bussen etc. Het is net een filmset.
Hierna gaan we met de bus naar het huis van Hemingway en vereren dit met een bezoek en vervolgen onze weg naar het vissersdorpje Cojimar, waar Hemingway zijn inspiratie vond voor het boek "The old man and the Sea". Als we hier de bus uitstappen worden we bijna plat gelopen door bedelende vrouwen en kinderen en we verdelen wat snoep, zeepjes T-shirts en dergelijke onder hen. Met dit soort kleinigheden kun je hier de mensen al vaak heel gelukkig maken.
We vervolgen onze weg weer richting Havana en gaan lunchen in een van de favoriete restaurants van Hemingway. Na de lunch maken we nog een wandeling door Havana en gaan tegen de klok van 16.00 uur terug naar het hotel.
Vanavond bezoeken we nog een concert in de Buenavista social club, een concert met 50 artiesten, en we vinden het allemaal zeker de moeite waard. De meeste zangers zijn al behoorlijk op leeftijd, maar weten er toch een geweldige show van te maken. Aangekomen in het hotel laten we de bar links liggen en we gaan meteen naar bed, weer een mooie dag voorbij.