Dag 11 - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 11 - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 11

Blijf op de hoogte en volg Peter

21 November 2019 | Mexico, Playa del Carmen

Het is 8.00 uur als we vertrekken naar de Mayaruïnes van Palenque. De stad werd gesticht rond 100 voor Christus, maar de meeste tempels en paleizen stammen uit de 7e eeuw en werden gebouwd tijdens de regeerperiode van Pakal de Grote. Wat we heden ten dage kunnen bezoeken is ongeveer 10 procent, de rest ligt nog verborgen in het oerwoud. Vanaf de 9e eeuw is er niks meer bijgebouwd. We worden door onze reisleidster Christine rondgeleid en ze verteld veel over de Maya's en hun cultuur. Wij hebben geluk en hadden het niet beter kunnen treffen dat we Christine als reisleidster hebben, ze is een wandelende encyclopedie en ook voor de rest is haar niks teveel gevraagd en regeld ze alles tot in de puntjes. Ons bezoek loopt een uur uit, maar dit is niet zo'n probleem, want voor mij is het een van de hoogtepunten van de reis. We lopen door een stukje jungle terug naar de bus en kunnen nog even inkopen doen bij de plaatselijke supermarkt. Hierna vertrekken we naar Campeche voor onze volgend overnachting. Het aantal km. valt wel mee, maar we hebben ruim 5 uur rijtijd nodig. De wegen vallen over het algemeen wel mee, maar soms zitten er onverwacht grote gaten in, waar onze chauffeur meestal omheen kan rijden, maar dat lukt niet altijd. Wel heb je enorm veel drempels op alle wegen en in vergelijking met bij ons, zijn deze enorm. Hier moet je dan ook stapvoets overheen rijden.
Aangekomen in Campeche gaan we even douchen en vervolgens weer met de hele groep naar een leuk restaurant. Hierna wandelen we nog naar het grote plein en pikken we nog een terrasje, voor we weer ons nestje opzoeken.