Dag 12 - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 12 - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 12

Blijf op de hoogte en volg Peter

21 November 2019 | Mexico, Playa del Carmen

Voor we gaan ontbijten krijgen we een hulpoproep op de groepsapp. Een van onze medereizigers heeft zichzelf buiten gesloten op het balkon, onder het genot van een sigaretje. Ze heeft echter ook het slot op de kamerdeur gedaan, waardoor het personeel met een reserve sleutel de deur niet kan openen. Door hotelpersoneel worden enkele panelen uit de kamerdeur gesloopt, waardoor ze haar kunnen bevrijden.
Na het ontbijt lopen we richting de bus en vertrekken we richting Uxmal. Hier bezoeken we de ruïnes van de oude Mayastad, een van meest interessante archeologische opgravingen van Yucatán. Bijzonder vanwege de zeer grote gebouwen en decoraties, gebouwd in de Puuc-stijl. We zien de grote piramide met een hoogte van 32 meter en gebouwd in een ovale vorm, die afwijkend is van de andere ruïnes en vele andere prachtige bouwwerken. Ook hadden ze hier al een plek waar balspelen werden gehouden.
Hierna vervolgen we onze weg naar ons lunch adres. Vandaag hebben we een heel speciale lunch die al 3 uur van tevoren is bereid met kip- en varkensvlees en vervolgens 3 uur onder de grond heeft gegaard. Als we aankomen zien we hoe ze het eten in een grote bak uit de afgedekte kuil halen. Dit is voor ons weer een nieuwe ervaring en ik moet zeggen dat het heerlijk smaakte.
Als dessert krijgen we vandaag taart, een medepassagier is namelijk jarig en Christine heeft een heerlijke taart besteld. Na het eten gaan we naar buiten en mag de jarige een pínata stuk slaan. Dit is een traditie in Mexico. Een pínata is een pop die aan een touw is opgehangen, vol zit met snoepjes en die de jarige met een knuppel stuk moet slaan. Hij is echter geblinddoekt en de pínata kun je door middel van dat touw omhoog en omlaag laten gaan. Dit is niet zo makkelijk als het lijkt en is dan ook een hilarische vertoning onder luid gejoel van de overige passagiers. Erg leuk om ook deze traditie mee te maken.
We vervolgen onze weg en aangekomen bij ons hotel, checken we in en gaan we Merida verkennen. Onze vrije tijd besteden we zeer nuttig op een terrasje en als we ons biertje krijgen, beginnen we met de flesjes te schuiven alsof we balletje balletje spelen. De ober snapt er niks van en kijkt alsof hij water ziet branden. Wij liggen in een deuk en bij het 3e rondje speelt hij ons spelletje vrolijk mee.
We gaan daarna gezamenlijk met de groep eten, het is namelijk alweer de laatste keer dat dit mogelijk is. Morgen splitsen we ons op, sommige hebben een upgrade van hotel en de andere hebben het standaard hotel.
Onze reisleidster Christine wordt bedankt voor de de goede zorgen en zeer goede begeleiding. Werkelijk niks was haar teveel gevraagd en uiteraard waarderen we dit op een toepasselijke wijze.
Na nog een rondje door het centrum sluiten we weer een mooie dag af.

• 21 November 2019 - 18:52

Britt:

Wat een beleving weer!!! Les voor de volgende keer, sluit jezelf nooit op op het balkon

• 21 November 2019 - 18:55

Britt:

De helft van mijn verslag viel weg omdat ik een poppetje had geplaatst, niet meer doen dus...
    Dat had ik laatst ook al gedaan dus wellicht staat er ergens een gek verhaal!
    Ik hoop dat jullie een filmpje hebben van die traditie, leuke ervaring!!
    Geniet van jullie laatste stop!

• 22 November 2019 - 00:41

Emile:

Wat weer mooie verslagen. Heb ze met genot zitten lezen. Had de brandweer maar gebeld voor die vrouw van het balkon te halen dan hadden ze de deur niet vernield. Geniet maar lekker maar zo te lezen doen jullie dat ook!

• 22 November 2019 - 14:11

Willy:

Hoi Wilma en Peter.
    Wat leuk om al jullie belevenissen te lezen en de foto's te bekijken.
    Jullie maken weer een prachtige reis.
    Fijn dat je weer opgeknapt bent, Wilma!
    Geniet van de dagen die nog komen!
    Ik ben benieuwd naar jullie album.
    We wensen jullie ook een goede terugreis.
    Groetjes van Joop en Willy.

• 24 November 2019 - 01:30

Emile:

Bedankt voor al je reisupdates. Soms wou ik dat ik daar met jullie beiden was, maar triest om te horen dat alles niet goed is geweest met jou Wilma. Ik hoop dat het momenteel allemaal goed gaat en dat de rest van je reis interessant blijft en je dus een kans geeft om terug te keren in goede gezondheid en met een goed humeur. Ik wens je het allerbeste - Emile & Marie

• 26 November 2019 - 07:43

Bert En Anneke:

Heel mooi reisverslag. Goed gedetailleerd ook. Geniet er maar van. We zien elkaar snel en kunnen dan hopelijk het foto boek bekijken.