Dag 15 Sanur - Reisverslag uit Banjar Semawang, Indonesië van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 15 Sanur - Reisverslag uit Banjar Semawang, Indonesië van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 15 Sanur

Blijf op de hoogte en volg Peter

16 Oktober 2013 | Indonesië, Banjar Semawang

Om 9.30 vertrekken we met ons vieren met een busje en chauffeur voor een rondje Bali. Als we bij de receptie komen staat de chauffeur al netjes op ons te wachten. We besluiten om eerst richting Celuk te gaan, waar we een zilversmederij gaan bezoeken. Hier maken ze veel van het bekende merk boedha to boedha. We zien de werkplaats en hoe primitief en onder welke omstandigheden de mensen hier moeten werken. Daarna komen we terecht in hun winkel, deze ziet er erg mooi uit en hier is zeer veel te koop. Er zijn zelfs mensen, die voor meer dan € 1000.00 kopen. Wij blijven bescheiden, maar gaan niet met lege handen weg. Terwijl de dames nog aan het shoppen zijn, kijken Patrick en ik even met de chauffeur hoe we de dag verder indelen. We willen eindigen bij Pura Tanah Lot, een tempel in de zee en hier de zonsondergang mee maken. Vanuit de zilverfabriek gaan we naar Goa Gajah. Hier bezoeken we de olifantsgrot, die al in 1365 werd vermeld. Dit is een grot met een gang van 13 meter lengte met op het einde en T-splitsing. Aan het einde staat het beeld van de olifantsgod Ganesha. Na 45 minuten gaan we richting de heilige bron van Pura Tirta Empul of te wel de tempel van het bruisende water. Dit zijn baden die in de 10e eeuw zijn aangelegd en waarvan het water geneeskrachtig moet zijn. Bij aankomst komt meteen een gids op ons af en hij geeft ons een hele rondleiding. Het blijkt dat de mannen zich 3 keer met het water moeten overgieten en de vrouwen aan beide kanten 3 keer, en dat we dan een jonger uiterlijk zullen krijgen. Ik moet zeggen dat ik het tot op heden er nog niks van heb bemerkt. Ook kunnen we een compleet bad nemen, want elke waterspuwer heeft een andere rituele functie. We laten dit maar achterwege, want we hebben geen badkleding en we hebben het idee dat ze het hier niet op prijs stellen wanneer we dit in adam- en evakostuum zullen doen. We vinden het wel erg indrukwekkend en als we weer vertrekken geven we de gids een leuke tip. Volgens ons denkt hij hier anders over, want spreken is zilver en zwijgen is goud en vanaf dit moment gaat hij voor goud. We gaan verder richting Ubud. Als we hier aankomen blijken we niet de enige met dit idee, want het is er enorm druk. We wandelen even rond, nemen een kleinigheidje te eten en gaan snel weer verder. Wat een mensenmassa en eigenlijk ook allemaal hetzelfde, winkels en tempels in overvloed. We bezoeken nog de Pura Taman Ayun, een tempel welke helemaal is omringd door een gracht en een plek waar de goden worden vereerd.
Vanaf hier gaan we naar de Pura Tanah Lot, een tempel die op een rots in de zee is gebouwd. Het is de meest gefotografeerde tempel en ook wij laten ons niet onbetuigd. Ik moet zeggen we hebben een geweldig uitzicht en we krijgen hier de zonsondergang te zien. Het is hier erg druk, maar bijzonder mooi. We hebben al heel wat plaatjes geschoten, als we er achter komen dat we de verkeerde tempel op de foto hebben. De eigenlijke tempel waar het hier om draait, ligt namelijk net om de hoek en gelukkig komen we hier tijdig achter. Deze blijkt inderdaad een stuk mooier en groter. Na de zonsondergang gaan we terug naar ons hotel, maar vanwege de drukte duurt dit nog ongeveer 1.5 uur. We bedanken onze chauffeur die de hele dag hard heeft moeten werken en geven hem een flinke tip. Deze kan het wel waarderen en we nemen dan ook afscheid van een tevreden man. We gaan meteen een hapje eten, daarna douchen en lekker naar ons mandje. Moe maar voldaan.

• 21 Oktober 2013 - 19:22

Britt :

HAHA, dat stuk over die verkeerde tempel.
    Sorry maar dat is nou echt iets voor jullie :)