Dag 4 Bandung - Reisverslag uit Gandekan, Indonesië van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 4 Bandung - Reisverslag uit Gandekan, Indonesië van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 4 Bandung

Blijf op de hoogte en volg Peter

05 Oktober 2013 | Indonesië, Gandekan

Heerlijk uitslapen want we worden pas om 8.00 uur gewekt. Een uur later beginnen we aan een stadstour door Bandung. We gaan de stad in via de vroegere Postweg een naam die door de Nederlanders hieraan is gegeven en zien nog het bekende hotel Postweg. Vervolgens via verschillende gebouwen die nog door de Nederlanders zijn gebouwd naar het vroegere Concordia, waar in 1955 de conferentie tussen Azië en Afrika is gehouden en dat tegenwoordig nog dienst doet als museum. Hierna door de stad naar de Nederlandse militaire begraafplaats. Hier staan de klappers met de namen van alle Nederlandse Knil-militairen die hier in de oorlog zijn gesneuveld. Ik ga op zoek en kom snel uit bij ome Tjeu, een broer van pap, die hier in 1947 op 24 jarige leeftijd is overleden aan malaria en begraven ligt in Semarang. Pap had het hier de laatste jaren toen hij in het verzorgingshuis was continue over, en ik moet eerlijk bekennen dat dit wel een emotioneel moment was.
Daarna via het provinciehuis, dat hier bekend staat als het saté gebouw en ook nog door de Nederlanders is gebouwd, richting de lunch. Hier splitst de groep zich op en wij bezoeken de Angklung muziekschool. De instrumenten zijn gemaakt van bamboe en worden hier gemaakt en door kinderen bespeeld. Eerst een uitvoering met wajangpoppen, die ons een beetje tegenvalt en daarna het optreden. Daarna mogen we zelf ook nog het instrument bespelen, iets dat zelfs mij nog lukt. Al met al een geslaagde middag. Hierna terug naar het hotel en de koffers inpakken, want om 19.00 uur vertrekt de bus met de koffers en wij gaan morgen met de trein verder.
Wij gaan met een aantal mensen met de taxi de stad in en zitten met 15 personen in een minibus. We moeten 3000 rupiah per persoon afrekenen. Dit is in euro's 21 cent!
Na nog een paar afzakkertjes in de hotelbar is het alweer 24.00 uur en tijd om naar bed te gaan, want om 6.00 uur gaat alweer de wekker. Welterusten.

• 05 Oktober 2013 - 18:32

Marjo Jacobs:

Confronterend, emotioneel, indrukwekkend, wat een vakantiedag.

• 05 Oktober 2013 - 21:53

Marianne Bos:

Wat een mooie herinnering om het graf van je oom te ontdekken in Indonesie.Geloof best dat dit emotioneel geweest is.

• 05 Oktober 2013 - 23:42

Gerdy:

Fijn desse diene ome Tjeu in de klapper zoogs staon ..det is zeker ein emotioneel moment..