Dag 6 Wonosobo naar Yogyakarta - Reisverslag uit Bumiaji, Indonesië van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 6 Wonosobo naar Yogyakarta - Reisverslag uit Bumiaji, Indonesië van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 6 Wonosobo naar Yogyakarta

Blijf op de hoogte en volg Peter

08 Oktober 2013 | Indonesië, Bumiaji

Na het ontbijt vertrekken we om 6.00 uur met minibussen naar het Dieng-plateau en bezoeken eerst de Arjuna Bima Srikandi tempel. Hierna naar een vulkaan,waar we een zwavelmeer bezochten. Het water wordt hier verwarmd door het opborrelen van warme lucht en zwavel. Dit is voor ons heel apart en stinkt, maar wel prachtig om te zien. Hier krijgen we nog een kopje koffie en een paar typische Indonesische gerechten gemaakt van de zwarte sojaboon. Deze smaken gelukkig beter dan de koffie, want die smaakt meer naar water met koffiedrab. Daarna gaan we naar Telaga Warna Dieng, het groene meer. Een effect dat ontstaat door de reflectie van het zonlicht en de algen in het meer. Ik moet zeggen heel apart. Terug bij het hotel stappen we weer in onze grote bus en gaan via de Kledungpas naar de Borobudur, een van de hoogtepunten van deze reis. We passeren verschillende dorpjes en steden en zien hoe de Javanen kiezelstenen maken. Dit doen ze door met een hamer grote stukken steen kapot te slaan en dan te sorteren. Ja werk hebben en werk houden!!! Het verkeer is erg druk en lijkt vaak een grote chaos. Ondanks dit hebben we nog geen ongeluk gezien. Ongelofelijk het is net een mierennest. Ook zien we verschillende vrachtauto's geladen met manden en deze blijken vol te zitten met tabaksbladeren.
Doordat we veel file hadden, waren we pas rond 16 uur bij de Borobudur, een boeddhistische tempel, die in de achtste eeuw gebouwd is. Hier hebben ongeveer 30.000 steen- en beeldhouwers aan gebouwd samen met 15.000 arbeiders. Het is een van de wereldwonderen en staat onder bescherming van de Unesco. Na ruim een eeuw werd hij weer verlaten en niet veel later werd hij bedolven door puin en lava, na een uitbarsting van de nabij gelegen vulkaan. In de achttiende eeuw is hij herontdekt door de Engelsman Stamford Raffles en is tussen 1907 en 1911 weer opgeknapt onder leiding van een Nederlandse genieofficier.
Vervolgens gingen we verder met de paardenkoets. Wij hadden de meeste pk's, want vertrokken als laatste en lagen al heel snel op kop, een plaats die we niet meer hebben afgestaan!
We bezochten Maitean een klein plaatsje dat hier een klong wordt genoemd. Hier wonen ongeveer 400 mensen. We kregen hier een zeer interessante rondleiding en zagen hoe de mensen hier leven en werken. Ook hebben we verschillende gebruiken gezien en gerechten geproefd. Zo klom een man van 78 jaar op blote voeten als een aap in een boom om het sap uit een bloem van de kokosnoot te tappen. Dit is een vloeistof, waarvan men bruine suiker maakt. Hij kon dit sneller dan dat het ons zou lukken met een ladder. Na de rondleiding gingen we met de paardenkoets terug naar de bus en vervolgens richting hotel.
Na een heerlijke kipschnitzel met friet, was het douchen en lekker slapen, want om 5.00 gaat pas de wekker. Welterusten.

• 20 Oktober 2013 - 11:04

Wil En Co Siebers:

hoi Wilma en Peter,

Met veel plezier je verslag gelezen, heb zelf ook wel wat bijgehouden maar er staan leuke aanvullingen bij.
    Nog een goede reis naar huis gehad?
    Zelf hebben wij gisteren een rommeldag en bijkom dag gehad, hopenlijk zitten we van af vanavond weer in het ritme.
    voor volgende week werk ze.

Jullie reis genoten op Java Co en Wil