Dag 8 - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 8 - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 8

Blijf op de hoogte en volg Peter

17 November 2019 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

We gaan weer tijdig op pad richting San Cristóbal de las Casas. Onze eerste reisdoel is de bekende Cañon de Sumidero, een imposante canyon die bijna even oud is als de Grand Canyon. De weg er naar toe gaat door wisselende landschappen en omdat we dicht langs de zee rijden waait het soms flink. De Mexicanen maken dankbaar gebruik van de wind en hebben hier een windmolenpark aangelegd. Hier staan niet 5 windmolens zoals bij ons in de buurt, maar zeker meer dan duizend! (sorry ik was de tel kwijt).
Aangekomen bij de canyon gebruiken we eerst de lunch en gaan dan aan boord vann een snelle boot. Deze is voorzien van 2 buitenboordmotoren van 150 pk. per stuk. Het is een geweldige tocht en de canyon lijkt wel een Noors fjord, steile wanden aan de zijkant tot een hoogte van 1000 meter. We zien ook krokodillen en verschillende soorten vogels en een slingeraapje.
Daarna vervolgen we onze weg naar San Cristóbal de las Casas, waar we later op de middag aankomen. San Cristóbal vormt het hart van de Maya-cultuur in Mexico en we zien nog een aantal oorspronkelijke bewoners in kleurrijke kleding. De stad ligt op 2200 meter hoogte dus het is hier een stuk koeler en helaas regent het vandaag hier ook. We wandelen onder leiding van Christine naar het centrum en ze geeft weer tekst en uitleg over deze stad. Daarna kan iedereen zijn eigen weg gaan en we spreken af om gezamenlijk te gaan eten. Helaas is Wilma ziek en wil ze terug naar het hotel. We gaan eerst nog wat medicijnen halen bij de apotheek en pinnen nog wat geld voor we retour gaan naar het hotel. Wilma gaat onder de wol en ik loop met Peter terug richting het centrum, waar we nog eerst een lekkere koffie drinken voor dat we gaan eten. Na het eten lopen we langzaam richting het hotel en nemen nog een pauze in een of ander cafeetje. Wat opvalt is dat het erg druk is in het hele centrum en dat op zeer veel plaatsen een bandje speelt, zowel in de cafeetjes alsmede buiten op straat. Ook worden we regelmatig aangesproken door de wandelende winkels oftewel de straatverkopers in alle leeftijden, van heel jong tot behoorlijk oud. Wij laten ons niet verleiden en zijn rond de klok van 22.45 terug in het hotel voor onze volgende nachtrust.

• 17 November 2019 - 09:11

Marion:

Wilma last van de tequila van gisteren???

• 17 November 2019 - 10:38

Britt:

Valt me tegen dat je de tel kwijt bent geraakt, ik vind juist die details zo interessant!
    Wellicht kunnen jullie er nog een keer langs rijden?
    Wat gaaf die boottocht door de canyon! Jaloers! En dan ook nog die dieren erbij, lijkt me fantastisch!
    De maya cultuir lijkt me ook heel interessant en die kleding prachtig!
    Nogmaals beterschap voor mutti en geniet er nog van!

• 17 November 2019 - 15:55

Corine:

Wat een belevenissen allemaal weer! Enjoy to the max! Hoop dat Wilma snel weer op de been is, beterschap!