Dag 9 - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 9 - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Peter Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 9

Blijf op de hoogte en volg Peter

18 November 2019 | Mexico, Palenque

Rond de klok van 9.00 uur gaan we met de bus naar het traditionele indianendorpje San Juan Chamula. Hier wonen vooral Trotzil Maya's die hun eigen taal spreken. Verstaan kan ik het goed, begrijp er alleen helemaal niks van. We lopen door het dorp, via de lokale markt naar de kerk. Fotograferen mag mondjesmaat, de inwoners komen niet graag op de gevoelige plaat. Ook bezoeken we de kerk, voor ons een compleet nieuwe ervaring. De vloer is bezaaid met dennennaalden en en de Trotzil Maya's zitten op de grond en steken kaarsen aan, soms wel 100 en zitten ervoor te bidden totdat alle kaarsen zijn opgebrand. Ook laten enkele de boze geest uitdrijven en moeten daarvoor enkele offers mee nemen zoals een levende kip, maar ook Coca-Cola. Het is een heel aparte belevenis om een keer mee te maken, de hele kerk hangt vol met rook en ik overdrijf zeker niet als ik zeg dat er meer dan 5000 kaarsen branden. Helaas is het ten strengste verboden om foto's te maken.
Hierna rijden we naar San Lorenzo Zinacatan, een dorp in de buurt waar ook Trotzil Maya's wonen. Zij houden vast aan hun eigen tradities, zoals het verbouwen van maïs, het maken van deeg en het bakken van tortilla's. Ook weven en en borduren ze hun eigen kleding anders zou dit onbetaalbaar zijn, want het is een van de armste streken van Mexico. Nadat we dit allemaal hebben bekeken en nog hun eigen drank en een tortilla hebben mogen proeven, gaan we terug naar San Cristobal de Las Casas.
De rest van de dag kunnen we op eigen gelegenheid de stad verkennen.
Wij blijven in het hotel, omdat later op de middag de dokter op bezoek komt bij Wilma die zich nog steeds niet goed voelt. Ons vermoeden word bevestigd dat ze een darmontsteking heeft. Ik ga medicijnen kopen in de apotheek en Wilma gaat daarna rusten. Ik ga de stad in en tref de andere van onze groep op het grote plein. Gezamenlijk verkennen we het centrum en nemen even pauze in een barretje. Ik ga Wilma ophalen voor het avondeten en samen met de anderen gaan we richting een restaurant. Wilma smaakt het eten best goed en hopelijk is dit een goed teken. Rond de klok van 21.00 uur gaan we retour ons hotel. Morgen weer een nieuwe dag.
Ps. Ik ga proberen of het misschien weer lukt enkele foto's te plaatsen, dit is afhankelijk van de internetverbinding.

• 18 November 2019 - 16:02

Corine:

Pittig hoor, een darmontsteking! Beterschap Wilma! Hoop dat medicatie aanslaat en je snel weer optimaal van de Mexicaanse cultuur en natuur kan genieten! Anders valt de vakantie wel erg in het water...Fingers crossed voor jullie!

• 19 November 2019 - 10:05

Britt: